W dniu 02.03.2018r. w Ostrołęce odbyły się warsztaty edukacyjne dla młodzieży pt. „Nowe widnokręgi – zrozumieć media” , które zostały przeprowadzone przez wykładowców i szkoleniowców z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, Radia Maryja i TV TRWAM. Na spotkanie zostali zaproszeni uczniowie ze szkół :
– Szkoła Podstawowa nr 5
– Zespół Szkół nr 4
– Zespół Szkół nr 5
– Zespół Szkół Zawodowych nr 4
– Zespół Szkół Zawodowych nr 3
– Zespół Szkół Zawodowych nr 2
– Zespół Szkół Zawodowych nr 1
– Liceum Ogólnokształcące nr 1
– Liceum Ogólnokształcące nr 2
– Liceum Klasyczne
Jako pierwsi głos zabrali prezydent miasta Janusz Kotowski oraz Henryk Gut- dyrektor Liceum Klasycznego.
Pierwsza część programu „Świat Obrazu” polegała na wykładach teoretyczno-praktycznych dotyczących języka, obrazu oraz podstaw przekazu telewizyjnego. Uczniowie mogli zapoznać się z techniką green screena , dzięki której nauczyli się jak ważna jest gra światła. Niektórzy z nich mieli przyjemność wcielić się w rolę pogodynki lub prezentera sportowego. Po pierwszej części wszyscy zaproszeni mieli możliwość obejrzenia z bliska kamer i innych urządzeń medialnych oraz udzielenia wywiadów. Ochotnicy mogli wziąć udział w ćwiczeniach, ukazujących jak za pomocą odpowiednich środków można uatrakcyjnić przekaz medialny.
Druga część programu dotyczyła dźwięku i światła. Prezenter opowiadał o technice naświetlenia, odpowiedniego ustawienia lamp oraz grze cieni. Przedstawił nam również technikę dźwięku, np. stylu mówienia, czy używania odpowiedniego tonu głosu. Uczniowie zdobyli wiedzę z zakresu montażu dźwięku oraz rodzajów mikrofonów. Ochotnicy podkładali głos do fragmentu filmu, wczuwając się w rolę lektora.
Trzecia i ostatnia część programu dotyczyła prasy. Dowiedzieliśmy się o różnicach między informacją a opinią oraz o zabiegach stosowanych w mediach (perswazja, manipulacja, propaganda). Uczniowie dowiedzieli się jak zbudować dobry tekst, czego używać, a czego unikać w tekście.
Młodzież aktywnie i chętnie uczestniczyła w warsztatach medialnych.