W dniu 25 stycznia 2019 roku, w naszej szkole gościła Pani dr. hab. Imelda Chłodna-Błach z katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Pani profesor poprowadziła wykład na temat mnemotechniki, czyli metody ułatwiającej szybkie zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji.
Jedną z metod których się nauczyliśmy, była metoda zakładek liczbowych polegająca na wykorzystaniu podobieństw kształtu cyfr do konkretnych przedmiotów. Aby moc posługiwać się tą metodą, należy stworzyć skojarzenia cyfr z obrazkami. W zakresie od 1 do 10 cyfry kojarzą się z obrazkiem najbardziej przypominającym z wyglądu daną cyfrę.
Poznaliśmy również technikę słów zastępczych (TSZ). Aby móc z niej skorzystać, potrzeba twórczej wyobraźni i umiejętności budowania skojarzeń. Technika słów zastępczych pozwala wizualizować pojęcia abstrakcyjne i słowa niezrozumiałe, czyli informacje, które trudno sobie wyobrazić. Wykorzystanie TSZ jest szczególnie przydatne w zapamiętywaniu słów w obcym języku, oraz terminologii naukowej. Podstawowa zasada stosowania TSZ składa się z czterech faz. Pierwsza to dzielenie obcego słowa na części lub sylaby, w sposób intuicyjny. W drugiej fazie części lub sylaby słowa obcego zamieniamy na obrazowe odpowiedniki, korzystając z bogactwa i znajomości języka ojczystego. W trzeciej fazie należy sprawdzić podobieństwo brzmieniowe słowa obcego z naszym utworzonym obrazem. W czwartej fazie jeżeli uczymy się zwrotów lub zdań, to każde słowo zamieniamy w obraz, a następnie łączymy za pomocą łańcuchowej metody skojarzeń (ŁMS).
Uważam, że wykłady przeprowadzone przez Panią Profesor były bardzo ciekawe. Dzięki nim mieliśmy możliwość poszerzenia swojej wiedzy z zakresu mnemotechniki, która zwłaszcza teraz podczas edukacji szkolnej jest bardzo istotna.
Gabriela Wójcik